Nak tanam pokok cili kat depan rumah? Best tu! Bukan saja boleh buat halaman rumah nampak cantik, tapi cili ni boleh guna untuk masak-masak lagi. Jom, saya kasi tahu macam mana nak buat:

1. Pilih Jenis Cili

  • Ada macam-macam jenis cili, dari yang kecik macam cili padi sampai yang besar. Pilih yang sesuai dengan cuaca kat tempat anda.

2. Siapkan Tempat Nak Tanam

  • Carilah tempat yang dapat matahari terik sekurang-kurangnya 6 jam sehari.
  • Pastikan tanah tu tak bertakung air.

3. Gemburkan Tanah

  • Gembur dan campur tanah dengan kompos atau baja organik untuk bagi tanah tu subur.
  • Kalau tanah tak berapa nak elok, boleh guna pot atau bekas.

4. Mula Menanam

  • Kalau nak mula dari benih, semai dulu dalam pot kecil atau tray semai. Biasanya buat beberapa minggu sebelum musim tanam.
  • Kalau guna anak pokok, tanam dengan jarak 40-50 cm antara satu sama lain.

5. Jaga Pokok Cili Anda

  • Air: Jangan biar tanah terlalu kering atau basah sangat.
  • Baja: Bagi baja NPK atau organik secara teratur.
  • Bersihkan Rumpai: Jangan biar rumpai tumbuh sekeliling pokok cili.

6. Kawal Hama dan Penyakit

  • Selalu check pokok cili untuk pastikan tak ada hama macam kutu daun.
  • Gunakan pestisida organik atau kaedah semula jadi macam larutan sabun.

7. Masa Tuai

  • Biasanya, cili siap untuk dituai dalam masa 2-3 bulan.
  • Tuai bila cili dah cukup saiz dan warna.

8. Tips Extra

  • Cili suka cuaca panas. Kalau tempat anda sejuk, tanam dalam pot supaya senang pindah.
  • Kalau pokok cili tu tinggi atau lembik, kena sokong dengan kayu atau tali.

Ikut je panduan ni, insyaAllah boleh berjaya tanam cili depan rumah. Selain dapat hasil, pokok cili ni pun boleh buat halaman rumah nampak lebih menarik. Selamat mencuba!

Share This